Tre tips för en mer produktiv måndag

Tre tips för en mer produktiv måndag

Som ni kanske har förstått så tycker jag om små knep som gör en mer produktiv. Och om någon veckodag är extra mycket i behov av produktivitetsknep så är det måndagar. Det är första dagen på veckan och jag har ofta lite extra energi och får en liten nystart: som ett mini-nyår. MEN. Måndagar kan verkligen suga luften ur en. Om man hade bråttom iväg till helgen och försökte bli klar med jobbet så snabbt som möjligt måste man ofta börja med att få en överblick av allt som ska göras. Samtidigt som måndagar är fyllda med möten för de flesta och i många fall har man möten bara för att ha möten. Och det finns inget jag hatar mer än det. Så med åren (som kanske inte är så många som det låter som – men ändå åtta stycken sen jag började jobba) har jag lärt mig både en hel del produktivitets hacks men också knep för att göra måndagar mer meningsfulla. Här är tre av mina bästa tips för en mer produktiv måndag:

Lästips: så skriver du en att-göra-lista som gör dig mer produktiv.

1. Gå igenom kalendern och att-göra-listan redan på söndag kväll

Okej, okej – man ska använda helgen till återhämtning, inte till att jobba. Men jag har upptäckt att jag är mindre stressad på måndag morgon om jag tar en kvart till att se över veckans kalender redan på söndagen. Då kan jag också prioritera vad jag måste göra det första jag gör när jag kommer till jobbet och har koll på allt som kommer hända. Som projektledare och chef är det extra viktigt eftersom många kommer att vända sig till dig för att få koll på hur deras vecka ser ut. Om jag är förberedd både på vad jag behöver göra och vad mitt team behöver prioritera så är chansen större att alla får en mer produktiv måndag.

Lästips: så formulerar du mål som gör att du når dina drömmar.

2. En mer produktiv måndag börjar med tidsinställda mail på fredagen

Redan på torsdagen eller fredagen så har jag saker uppskrivna på min att-göra-lista som jag vill påminna mitt team eller en kund om i början av veckan. Istället för att vänta på att det ska bli måndag och sätta mig och skriva mailen då så skriver jag dem på fredag eftermiddag och tidsinställer dem till att skickas på måndag morgon precis innan folk börjar jobba. Då är mitt mail det första de ser i sin inbox och förhoppningsvis tar de tag i det på en gång eftersom det är det första som kommer upp. Och framför allt blir jag inte en flaskhals som de behöver vänta på.

Lästips: så tar du reda på vad din dröm är.

3. Våga säga nej till onödiga möten

Våga fråga kollegor och kunder om ni verkligen behöver ha det där avstämningsmötet: det finns så många möten som hade kunnat vara ett mail istället. I mina ögon behöver man bara ha ett möte om något ska diskuteras eller planeras och det görs bäst face to face. Om mötet är av rent informativt slag, till exempel att ta en vända runt bordet och berätta vad man ska göra under veckan, så passar det mycket bättre i ett mail. Det visar att du respekterar både din och de andras tid, och tid är något som vi alla har alldeles för lite av. Tänk på att det bara gäller om ni inte behöver diskutera prioriteringar eller bolla idéer – då behövs troligtvis det där avstämningsmötet ändå.

2 Kommentarer

  1. My
    april 16, 2018 / 9:23 f m

    Bra knep, gör mycket samma. Har en fråga: vad skulle du säga är fördelen med att planera måndagen på söndagen istället för på fredag innan du går hem/stänger ner/tar helg? Hinner det hända så mycket saker under helgen? Eller missar jag något?

    • therese
      Författare
      april 16, 2018 / 9:26 f m

      Tack! Jag skulle säga att det finns två fördelar.

      En generell sak: man får det färskt i huvudet och hinner inte glömma bort saker under helgen. Jag jobbar med att ha så lite information i huvudet som möjligt för att kunna fokusera min tankekraft på rätt saker vid rätt tillfälle.

      En sak som gäller i mitt fall: i min yrkesroll händer det ofta mycket saker under helgen som jag behöver uppdatera mig på antingen på måndag morgon eller under söndagen. Infon från fredagen har helt enkelt hunnit ändras.

      Sen får man, som med alla råd och modeller, utgår från sin situation och sina behov för att göra anpassningar. Det finns ingen one-size-fits all.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.