fbpx

Vi ska bygga ut!

Vi ska bygga ut!

I fredags fick vi ett besked som jag sett fram emot länge: vårt bygglov är godkänt! När vi började vår husjakt visste vi att vi ville ha och i framtiden kommer att behöva fler rum. Men så blev det ju inte, även om vårt nya hus är större så är antalet rum samma och vi undersökte möjligheten att bygga ut redan innan vi la vårt första bud. Så vi har hela tiden vetat att vi ville inreda vinden och börjad en dialog med en arkitekt redan innan tillträdet.

Det första faktiska mötet med arkitekten blev redan två dagar efter tillträdet och sen gasade vi på för att få in bygglovsansökan innan jul – och nu är det alltså godkänt och vi väntar bara på startbesked innan vi får sätta igång.

Planen är att bygga fyra stora takkupor med fönster från golv till tak och göra sovrum, spa/badrum, separat toalett, walk-in-closet, läsrum och ett media/biorum. Den här skissen visar hur fasaden ska se ut och hur våran master suite med sovrum, WIC, badrum och toalett blir. Det breda fönstret på fasaden är alltså mitt emot sängen och den smala är precis vid badrummet. Gissa om jag längtar efter att ta ett varmt bad och blicka ut över åkrarna?

Mina mål för januari 2021

Mina mål för januari 2021

Jag älskar nystarter, oavsett om det är nytt år, ny månad, ny vecka eller höst. Och nu är det äntligen ett helt nytt år! Ett år som förhoppningsvis inte kommer att domineras av ni vet vad. Jag har helt enkelt bestämt att det ska bli ett bättre år och för mig själv är ledordet ”fysisk hälsa”.

Jag är väldigt bra på att ta hand om min mentala hälsa men inte alls lika bra på att ta hand om min fysiska. Trots att jag mässar och mässar om att man måste vara fysiskt frisk för att orka vara fysiskt sjuk. Och nu, med exakt fyra veckor kvar av januari, är fullt fokus på att komma igång med sunda vanor. Och ladda för den mest perfekta månaden av alla: februari!

Det kanske är en konstig sak att säga om februari, men för mig med lätt OCD är februari helt perfekt i år. Det är 28 dagar, månaden börjar på en måndag och slutar på en söndag. Fyra helt perfekta, jämna veckor i en perfekt månad. Nu måste jag bara komma på vad jag ska använda min februaripepp till för att motivera mig själv.

MEN. Tillbaka till januaris mål, det är som sagt fullt fokus på sunda vanor:

1. Dricka minst 1,5L vatten om dagen – inte cola, inte mjölk, inte juice eller någon annan av mina vätskelaster som är dåliga för mig.

2. Yoga minst tio minuter om dagen för att få stelheten i kroppen att minska. Lätta stretchövningar i bastun räknas.

3. Minst 10.000 steg om dagen. Det är slut på stillasittande och att varken lämna huset eller pyjamasen på flera dagar.

Vad har du för mål för januari?

365 bilder från livet som psykiskt sjuk

365 bilder från livet som psykiskt sjuk

Om några dagar är det sex år sen jag fick min diagnos: bipolär sjukdom typ2.

Jag bestämde mig snabbt för att vara öppen med min sjukdom, både för att själv få så bra stöd som möjligt men också för att bidra till att minska stigmat kring psykiska sjukdomar.

Det har hänt en hel del de här sex åren – nu pratar man t ex om psykisk ohälsa på ett brett plan. Det var helt tabu då. Men det har inte hänt tillräckligt mycket. Framför allt verkar många ha en bild av psykiskt sjuka och psykiska sjukdomar som inte stämmer.

Vi är inte galna och inlåsta på mentalsjukhus där vi vaggar i tvångströjor och river vårdarna om de kommer för nära. De allra flesta av oss är helt vanliga människor som lever helt vanliga liv.

För att visa det kommer jag under 2021 att lägga upp 365 ofiltrerade selfies från mitt vardagsliv och tagga dem med #endagsompsykisktsjuk på Instagram samt uppdatera min instastory med hur vardagen ser ut. Du hittar mig på @therese_molander

Lever du också med en psykisk sjukdom får du gärna göra mig sällskap.

Först ut: selfie från dagens långpromenad i duggregnet. Osminkad och trött småbarnsmamma som precis som många andra försöker ta tag i det här med träning nu efter nyår. För att man behöver vara fysiskt frisk för att orka vara psykiskt sjuk.

En månad i huset.

En månad i huset.

Idag firar vi en månad i vårt nya hus och jag har nog aldrig känt mig lugnare och mindre stressad än vad jag gör här. Det är en helt annan takt på livet än när man bor i Stockholm. Det enda jag egentligen saknar (hittills) är saker som har vid servicenivå att göra: som Budbee och Mathem. Det är skillnad på att få allt levererat till dörren och att behöva åka till nästa by eller in till stan.

Men det är också skillnad på att allt är stressigt runtomkring men massor av människor och ljud överallt och att kunna ta en lugn promenad till närmsta gårdsbutik för att köpa kött, ägg och potatis med bara rådjur och fasaner som sällskap. Jag älskar det.

Och här hemma börjar vi komma i ordning på riktigt, kartongerna med bokföring behöver fortfarande packas upp men allt börjar hitta sin plats och kännas som vårt hem. Och jag börjar verkligen vänja mig vid att vakna till den här utsikten.

Mina mål för december

Mina mål för december

Nu har vi bott i vårt nya hus i 2,5 veckor och börjar första att vi bor här nu, ute på landet långt från Stockholm. Även om det känns lite konstigt så känns det allra mest bra och ju mer vi kommer i ordning desto mer fylls min kropp med ett enormt lugn. Det är svårt att vara stressad och orolig med naturen så nära och allt så enkelt.

Visst finns det saker jag saknar, som Budbee och Mathem, men allra mest trivs jag riktigt bra. Olivia och jag tar promenader bland åkrarna på dagarna, handlar mat i gårdsbutikerna och varvar bakning med uppackning. Nu är det bara två kartonger (fulla med bokföring – ”hurra” kvar inne i huset och sen är vi klara. Eller klara och klara, allt är uppackat i rätt rum men varenda skåp och garderob behöver organiserar för bakom luckorna är det kaos. Men det får ta sin tid – nu ska vi julmysa! Och njuta av alla vackra vyer runtomkring huset, bilden är dagen två minuters promenad från oss.

Mina mål för december speglar verkligen vad som känns viktigt just nu: just att njuta av lugnet och hinna landa lite i vår nya tillvaro.

1 – få ordning hemma. Jag är en sån person som har svårt att slappna av om det är rörigt, så i december vill jag bli klar med organiseringen av alla rum så att jag kan slappna av riktigt ordentligt. Och så att vi kan börja fundera på vilka möbler vi vill köpa – just nu är det fruktansvärt tomt hemma hos oss.

2 – njuta av julen. Jag ÄLSKAR julen och har längtat hela mitt liv efter att få göra det till en magisk tid för min familj. Men de senaste åren har det inte varit så mycket julmys. För tre år sen kom jag hem från Thailand med denguefeber på Lucia – då blev det infektionsintensiven på Karolinska och sen sängen hela jul. För två år sen var jag supertidigt gravid, kräktes massor och hade blödningar som läkarna trodde skulle bli ett missfall. Så det var inte en så rolig jul. Som tur var hängde sig Olivia kvar, vilket innebar att förra julen var min första som mamma – men också en väldigt, väldigt trött jul med en liten bebis. I år blir det revansch!

3 – komma på vad jag ska göra nästa år. Hela det här året känns både lite förlorat och som det bästa någonsin på samma gång. Tanken var att jag skulle börja jobba i våras, men så kom Corona och med tanke på att min största kund var SAS blev det inte så mycket jobb. Istället har jag passat på att vara föräldraledig med Olivia ett år längre än planerat. Men nu är det dags att ta tag i arbetslivet igen och fundera ut vad jag faktiskt vill göra. Mitt gamla jobb som contentstrateg och analytiker är superroligt, men intensivt och tidskrävande. Jag vill ha gott om tid till min lilla familj och det går inte helt ihop – och rent krasst är dessutom mängden uppdrag inom content och digital kommunikation betydligt färre på landet än i Stockholm, även om det mesta går att göra på distans.