fbpx

Min graviditet V30 + V31

Min graviditet V30 + V31
Förut trodde jag att gravidmagar alltid var superrunda, men för det mesta av tiden har de en helt annan form. Vår lilltjej gillar att trycka ena axeln mot väggen av magen och då blir magen superspetsig istället…

Att det är lite tyst här just nu är helt enkelt för att jag inte mår särskilt bra för tillfället. Sömnen strular enormt som jag skrev om i förra inlägget och mitt mående går lavinartat utför. Det blir exponentiellt värre för varje dag men nu är i alla fall det sista avslutat på jobbet bortsett från avtackning och något möte, så nu blir det sjukskrivning och föräldraledighet. Det kanske inte låter helt fel att vara ledig på sommaren, och det är klart härligare att vara sjuk nu när man kan sova i trädgården än på vintern. Men allra mest önskade jag att jag mådde bra.

Hur mår jag?

För bra mår jag verkligen inte. Om man bortser från sömnproblemen och att de har gett mig början på ett depressivt skov så börjar graviditeten bli väldigt jobbigt. Dels är jag mentalt utmattad och skittrött på att vara gravid – vi gjorde insättningen som ledde till graviditeten den 3:e december och fem veckor innan den gjorde vi vår första insättning. Så bortsett från en tung mensvecka efter misslyckad insättning har jag levt som eller varit gravid sen början av november. Och innan det var det fjorton månader med jobbiga hormonbehandlingar. Så jag är sinnessjukt trött på att vara gravid och att ha en massa extra hormoner i min kropp.

Dessutom börjar det bli fysiskt tungt: jag tar mig knappt upp ur sängen, måste ha hjälp upp från soffan och om jag ska ta mig upp för trappen hemma för M gå bakom och knuffa mig. Att ta sig hem från pendeln är inte att tänka på – det är en alldeles för lång uppförsbacke. Eller att gå mer än fem minuter i sträck – i väldigt långsamt tempo. Jag har ont i ryggen och höfterna, brösten är tunga och läcker mjölk och lilltjejen har fixerat sig så att det är som att någon har en isborr som trycker ned i mitt underliv.

MEN. Trots att det är tungt, gör ont och är allmänt utmattande att vara gravid är jag otroligt tacksam. Ju närmre BF vi kommer desto mer sjunker det in att vi har en liten bebis på väg, och att det inte alls var säkert att det skulle bli så. Vårt lilla julmirakel. Så jag gör det bästa av situationen: sover i trädgården, badar i den lilla plaskpoolen som jag fått och blir bortskämd både av M, våra familjer och våra vänner.

Hur mår bebisen?

Men lilltjejen mår i alla fall toppen! Ett par rundor har hon skrämt oss genom att hålla sig still i flera timmar, men så fort vi kommit in på förlossningen för kontroll så börjar hon sparka som bara den. Vi har gjort ett tillväxtultraljud som visade att hon är 10% mindre än normalkurvan, men fortfarande i intervallet för vad som är okej. Och jag är inte särskilt förvånad – i min släkt får man små barn. På fredag är det dags för nästa tillväxtultraljud.

Sen får vi se hur länge hon får vara kvar i magen, mår jag såhär så vill de sätta igång oss tidigt för att minska risken för en graviditetsdepression för mig. Men det vet vi mer om först i mitten av juli, fram tills dess är vi inställda på en augustibebis.

Kampen mot ljuset

Kampen mot ljuset

Just nu är det lite kämpigt. Sommaren är äntligen här men med den kommer också en av de tuffaste perioderna för mig: de ljusa nätterna. Sömnen är en av de viktigaste sakerna för att hantera min bipolära sjukdom och när det är ljust dygnet runt har jag svårt att sova. Det beror delvis på att det är varmt och ljust, dels på att jag som så många andra med bipolär sjukdom har problem med mina cirkadiska klockgener.

Det är de generna som fungerar som vår inre klocka som styr dygnsrytmen och berättar när vi ska bli trötta. Min inre klocka går helt fel och förstår verkligen inte att ett dygn har 24 timmar. Så normalt är jag väldigt beroende av att det blir mörkt på kvällen för att kunna bli trött och så enkelt är det ju inte nu. Det hjälper inte riktigt med mörkläggningsgardiner heller eftersom sömnprocessen påbörjas flera timmar innan man går och lägger sig – och då är det lika ljust som mitt på dagen. Så att somna är svårt, trots mediciner och alla möjliga hjälpmedel. Och då märker jag direkt på mitt mående att jag är på väg mot ett skov. Förhoppningsvis kan jag få ordning på sömnen innan det bryter ut.

Dessutom blir det lite kaos i kroppen rent generellt när de cirkadiska klockgenerna är ur rytm eftersom de styr en massa andra kroppsfunktionern också, till exempel när man ska bli hungrig eller när tarmarna ska jobba. Så allt är lite rubbat just nu och det hjälper inte direkt till att vara höggravid. För mig innebär det att jag nog går på föräldraledighet eller sjukskriver mig en månad tidigare än beräknat. Och att vara ledig hela juli är kanske inte så fruktansvärt ändå, även om jag gärna hade mått så bra att jag orkade jobba.

Nudity is not porn

Nudity is not porn

Jag trodde aldrig att jag skulle publicera en nakenbild på mig själv i sociala medier, men just nu händer något som är värt att uppmärksamma.

Instagram har ändrat sin algoritm och klassar bilder på helt eller delvis nakna kvinnokroppar som ”sexual suggestive” och döljer dem från hashtagflöden och i vissa fall spärrar konton från att synas även om man söker efter dem.

Det hade inte nödvändigtvis varit problematiskt om samma regler gäller för alla. Men så är det inte. Algoritmen gäller inte för män och gör undantag för konton som Playboy.

Det är alltså okej när stora företag betalar kvinnor för att ställa upp på nakenfoton för att de ska tjäna pengar på det, men det är inte okej om en kvinna själv väljer att publicera en bild där hennes kropp syns.

Playboys bilder med kåtsug i ögonen är inte ”sexual suggestive” men en kvinna som ammmar, utövar yoga, visar upp en gravidmage eller bara har bikini på sig på en semesterbild är det. Och bilder på män kan tydligen inte vara det över huvud taget.

Det är en fruktansvärt snedvriden syn på vad som är sexualiserat och suggestivt. Men framför allt är det absurt att samma regler inte gäller för när kvinnor publicerar bilder på sina egna kroppar och när företag drivna av män publicerar bilder på kvinnors kroppar för att tjäna pengar.

#NUDEisnormal#NudityIsNotPorn

Min graviditet v28 + v29

Min graviditet v28 + v29

Det har varit lite mycket den senaste tiden, både med jobb och mycket som händer hemma, så jag har varken hittat tiden till att blogga eller i ärlighetens namn prioriterat det. Istället har jag hängt i trädgården på lediga stunder och försökt vila så mycket som möjligt. Men här kommer äntligen en försenad graviditetsupdate! Bilden är från när vi var hos svärmor i helgen och passade på att kolla in konstutställningen Open Art som pågår i Örebro.

Hur mår jag?

Jag har fått må oförskämt bra de senaste veckorna. Jag är glad, har massor av energi och det fungerar skapligt med maten. Däremot börjar det mesta bli tungt och jag har svårt att gå mer än väldigt korta sträckor eller ta mig upp ur soffan. M får hjälpa mig med väldigt mycket, från att knyta skorna till att komma upp ur soffan eller sängen. Jag sover i alla fall äntligen bättre, troligtvis för att jag sover med min gravidkudde.

Hur mår bebisen?

Bebisen mår bra, hon växer så att det knakar och sparkar dygnet runt. Vi har gjort ett tillväxtultraljud som visar att hon ligger 10% under normalkurvan men fortfarande inom det spannet om är okej. För mig är det inte en särskilt stor överraskning, kvinnorna i min släkt får ganska små barn så lilltjejen är nog också liten. När hon sparkar så sparkas det rejält, M känner det i ryggen om jag kramar honom på natten och en morgon har han frågat mig hur jag kan sova när hon har världens kartematch i magen. Men man vänjer sig ju, och barnmorskan och alla våra läkare säger att det är ett väldigt bra tecken att hon rör sig så mycket 🙂

Recept: scones

Recept: scones

Äntligen lördag och en perfekt dag för att skämma bort nära och kära med nybakad frukost på morgonen. Ibland är jag duktig och orkar sätta en omgång med kalljäst bröd på kvällen men oftast när jag bakar frukost blir det scones. Jag använder en utstickare för att få dem i portionsstorlek så blir det lättare att äta. Allra godast tycker jag att de är bara med smör på men marmelad eller curd är ett självklart tillbehör. Ett tips är att blanda i lite solros- och pumpafrön i degen, då blir sconesen extra goda!

RECEPT: SCONES

INGREDIENSER:

  • 4 dl mjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 50 g smör
  • 2 dl mjölk
  • ev 0,5 dl frön och nötter

GÖR SÅ HÄR:

  1. Tärna smöret och lägg tillsammans med allt utom mjölken i en matberedare eller bunke. Kör ihop i matberedare eller nyp ihop i bunken.
  2. Tillsätt mjölken och arbeta in den ordentligt.
  3. Häll ut på mjölad yta och kavla till ca 1 cm tjock.
  4. Tryck ut rundlar med en stans eller ett glas.
  5. Lägg på bakplåtspapper på en plåt och skär ett kryss på varje muffin.
  6. Grädda i 8-10 minuter i mitten av ugnen på 250’C