Vi är live!

Premiären av This is how I found my magic gick superbra igår och jag har gjort debut som webb-TV-producent. Det har varit otroligt roligt att jobba med det här projektet och jag ser fram emot att göra fler. Skulle ni tycka att det var roligt att läsa mer om hur ett tv-program blir till och hur processen ser ut? Kanske följa med lite behind the scenes?

Idag blir i alla fall en lugnare dag. Har jobbat hemifrån hela förmiddagen med en annan produktion och ska strax iväg till läkaren. Är också superglad över att det är lite molningt i Stockholm idag, då lägger sig förhoppningsvis min hypomani lite.

En sömnrutin som gör att jag kan hantera min bipolära sjukdom – och som är lika bra för dig som är frisk

En sömnrutin som gör att jag kan hantera min bipolära sjukdom – och som är lika bra för dig som är frisk

Jag har insett att det finns ett par saker som jag behöver göra varje dag för att få må bra och slippa sjukdomsepisoder. En av dem är att ha en sömnrutin som gör att jag kan hantera min bipolära sjukdom på ett bra sätt. Sömn är verkligen a och o för att jag ska slippa manier och kunna leva ett vanligt liv. För att få till det har jag en sömnrutin som jag följer varje kväll och som är lika bra för dig som är fullt frisk.

Steg ett i min sömnrutin: jag minskar skärmtiden

Alla vet att så kallat blått ljus som finns i datorer och mobiltelefoner är dåligt för sömnen. Men det är inte det som gör att jag minskar min skärmtid på kvällen och försöker lägga undan både dator och mobil två timmar innan jag ska sova. För mig handlar det mycket mer om stimulansen. Om jag surfar runt eller hänger på sociala medier får jag fullt med tankar och idéer. Då börjar huvudet snurra och jag får svårt att sova oavsett hur mycket insomnings- och sömnmediciner jag tar.

Lästips: tre saker jag gör varje dag för att hantera bipolär sjukdom

Steg två i min sömnrutin: jag dricker en kopp sov-gott-te

Det finns massvis med örttéer som gör att kroppen blir mer avslappnad och gör att man somnar bättre. Kamomillté är en klassiker, men min favorit är en blanding som heter Sov Gott och som säljs på tehuset Java. För mig så handlar det lika mycket, om inte mer, att ha en rutin och en betingning för min hjärna som eventuella effekter från téet. Jag vet hur min kväll ser ut och precis som många barn vet att välling betyder sovdags så betyder en viss sorts te sovdags för mig. Det blir en slags psykologisk betingning som gör att jag automatiskt varvar ned och min kropp gör sig redo för att sova.

Lästips: så formulerar du mål som gör att du når dina drömmar

Steg tre i min sömnrutin: jag ser till att det är helt mörkt i sovrummet

Det finns forskning som visar att personer med bipolär sjukdom producerar mindre melatonin än friska personer. Melatonin är ett sömnhormon som gör att kroppen förstår att det är natt och man somnar. För de flesta så börjar kroppen producera melatonin så fort det är mörkt och slutar med det när det är ljust. Min kropp verkar inte producera något melatonin alls så jag tar tabletter för det. Men för att hjälpa dem på vägen ser jag till att det är helt mörkt i sovrummet när jag ska sova. Då blir det ett extra melatoninpåslag och jag kan somna lättare.

Lästips: tre tips till dig som har en bipolär partner

Jag blir hypoman av all sol

Jag blir hypoman av all sol

Här på jobbet rullar det på med filmen som har premiär klockan 19 ikväll om inget plötsligt dyker upp. Jag är nöjd och det kommer att bli superbra när det väl går lajv. Just nu är jag mest bekymrad över att all den här solen gör mig hypoman. De flesta älskar när det är sol hela sommaren men jag får så mycket energi att jag blir sjuk och en riktigt solig sommar kan vara ett rent helvete. Huvudet bara snurrar av all energi och det spelar inte riktigt någon roll hur mycket mediciner jag tar eller hur mycket jag försöker vila: det bara fortsätter. Det bästa för mig är ungefär tre dagar sol och två dagar molningt – då hinner mitt huvud lugna ned sig lite. Det är nog det jag hatar mest med den här sjukdomen: oavsett hur väl jag sköter allt som går att sköta finns det faktorer som jag inte kan påverka. Det är omöjligt för mig att styra vädret och ändå har det en sån effekt på hur jag mår. På sommaren får jag för mycket sol och på vintern för lite. Så just nu sitter jag och hoppas att vädret vänder och bjuder på lite regn, min hjärna behöver det.

All tid går åt till jobb just nu

All tid går åt till jobb just nu

Just nu är det lite väl tyst och tråkigt här på bloggen. Anledningen är att 100% av min tid går åt till jobb just nu. Om allt går enligt plan så har vi premiär för min senaste produktion imorgon och vi jobbar in i sista sekund. Det innebär att jag sitter och kommer med feedback på klippning och färgbearbetning, jonglerar input från alla inblandade och försöker så till att vi håller en röd tråd genom hela produktionen. Det svåraste är att inte bli hemmablind: som producent är det mitt jobb att se till att allt blir rätt. Och det är inte helt lätt när man har sett samma klipp med små variantioner ungefär tusen gånger… men det kommer nog bli bra till slut. Och imorgon eller på torsdag är jag tillbaka på bloggen som vanligt.

Tre sätt som bipolär sjukdom är en tillgång på jobbet

Tre sätt som bipolär sjukdom är en tillgång på jobbet

Man brukar säga att det finns två sidor av alla mynt. Bipolär sjukdom är inget undantag. Det är en av världens tio mest handikappande sjukdomar och att leva med bipolär sjukdom är tufft. Det är en sjukdom som inte bara drabbar en själv utan alla i ens närhet och som påverkar alla delar av livet. Men det är också en sjukdom som, om man medicinerar och får rätt vård, gör att man får bipolära superkrafter. Min bipolära sjukdom har gjort mig till en bättre entreprenör, men den här också en tillgång på jobbet nu när jag är anställd.

1. Bipolär sjukdom är en tillgång på jobbet för att mitt team tänker annorlunda

En av anledningarna till att min bipolära sjukdom är en tillgång på jobbet är att den tvingar hela mitt team till att tänka annorlunda. Eftersom min hjärna inte fungerar som andras så ser jag inte boxen som andra försöker tänka utanför, och jag ser kopplingar och mönster som är osynliga för andra. Mitt team och mina kollegor behöver hänga med i de svängarna och har lärt sig att tänka mer som mig. Det gör att vi som grupp tänker annorlunda och kommer på nya lösningar på gamla utmaningar och blir mer konkurrenskraftiga.

Lästips: tre saker att tänka på om du har en bipolär kollega.

2. Bipolär sjukdom är en tillgång på jobbet för att min kreativitet smittar av sig

En vanlig bieffekt av bipolär sjukdom är att man blir mer kreativ. Det finns massvis med forskning som visar att det finns en överrepresentation av personer med bipolär sjukdom bland artister, konstnärer, forskare och i andra kreativa yrkesgrupper. Men allra mest intressant tycker jag ändå är att kreativiteten smittar av sig på dem runtomkring! Eftersom omgivningen hela tiden utsätts för det annorlunda tänkandet och den ökade kreativiteten snappar de upp den och lär sig att bli mer kreativa. Det är helt enkelt något så spännande som en egenskap som smittar av sig på resten av teamet!

Lästips: tre fördelar med att anställa bipolära personer.

3. Bipolär sjukdom är en tillgång på jobbet för att min sjukdom gör att vi är bättre förberedda

Ett av de största sätten som min bipolära sjukdom är en tillgång på jobbet är nog ändå att min bipolära sjukdom gör att vi är bättre förberedda. Eftersom jag aldrig vet hur jag kommer att må och om jag kommer att komma till jobbet dagen efter, och sannolikheten att jag är borta är högre än för en frisk människa, så har vi alltid en plan b, c, d och e. Mina kollegor vet helt enkelt vad de ska göra om något händer mig för att vi har rutiner och procedurer för planering av vårt arbete. Det smittar såklart av sig på andra och det är lätt för oss att se vad som behöver göras om någon är borta. Vi är helt enkelt bättre förberedda på att fortsätta verksamheten oavsett vem som är sjuk – inget stannar upp bara för att någon inte är på jobbet.

Lästips: tre sätt som min bipolära sjukdom har gjort mig till en bättre entreprenör.