Så skriver du en att-göra-lista som gör dig mer produktiv

att-göra-lista

Att skriva en bra att-göra-lista som gör dig mer produktiv på riktigt är en konst som inte alla behärskar. Det är inte särskilt svårt men precis som med så mycket annat får man bättre resultat om man har en tanke om hur man gör något. Och en att-göra-lista är inget undantag. Efter att ha kämpat med att maximera vinsten av de superkrafter som min bipolära sjukdom ger mig så har jag hittat en metod som fungerar bra för mig. Genom att följa strukturen nedan så lyckas jag omvandla min kreativitet och energi till resultat och produktivitet. Om jag inte gör det snurrar den där kreativiteten bara runt och man kommer på mängder med idéer och projekt som aldrig blir något. Här är tre tips på hur man blir mer produktiv med hjälp av en bra att-göra-lista.

1. Skriv ned allt som ska göras i din att-göra-lista

Jag har lätt för att komma ihåg saker och skulle kanske inte behöva en att-göra-lista. Men om jag behöver komma ihåg vad jag ska göra tar det upp onödig tankekraft som jag skulle kunna lägga på annat. Därför skriver jag upp allt jag behöver göra, oavsett om det är att handla mjölk eller skriva en ny affärsplan. Det gör att jag kan fokusera på den uppgift jag håller på med istället för att tänka på vad jag behöver göra under dagen. Att-göra-listan blir ett verktyg för mig där jag varje dag går igenom vad som ska göras och prioriterar vad som behöver min uppmärksamhet allra mest.

Lästips: tre tips för en med produktiv måndag.

2. Se till att alla uppgifter har ett syfte och ett mål

En att-göra-lista kan snabbt fyllas på med punkter. Men många skriver upp saker som inte är nödvändiga eller som går att göra något med. Jag ser till att allt som kommer upp på min lista har ett syfte och ett mål som gör att jag levererar resultat. En uppgift jag ska göra behöver helt enkelt vara kopplat till något: ett projekt på jobbet, ett personligt mål eller något som behövs för att min vardag . Det gör att jag inte slösar med min tid på saker som inte ger resultat. Produktivitet handlar i grund och botten just om att leverera resultat, så allt onödigt slipas bort ur min agenda.

Lästips: så formulerar du mål som gör att du når dina drömmar.

3. Formulera uppgifterna som en handling

Det här är kanske något av det viktigaste för att din att-göra-lista ska göra dig mer produktiv: alla punkter måste vara handlingar. En punkt som “mamma” eller “affärsplan” går inte att agera på. En att-göra-lista ska samla handlingar som att “ringa mamma”, “uppdatera affärsplanen” eller “skriva blogginlägg om att-göra-lista”. När du skriver punkterna som handlingar blir din att-göra-lista både tydligare och mer action orienterad. Och det som gör en produktiv är action och handlingskraft!

Lästips: så gör du en action plan som gör att du når dina mål.

2 Kommentarer

  1. april 15, 2018 / 7:35 e m

    Bra inlägg! =)

    • therese
      Författare
      april 30, 2018 / 6:40 f m

      Tack Jonna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.