Så gör du för att formulera mål som gör att du når dina drömmar

Så gör du för att formulera mål som gör att du når dina drömmar

Jag har berättat att jag är en riktig drömmare och vilken teknik jag använder för att identifiera mina drömmar. När jag väl har identifierat en dröm brukar jag göra en action plan för hur jag ska uppfylla drömmen. Och steg ett är att göra om en dröm till ett mål. Att formulera mål som gör att du når dina drömmar är lite klurigt, men om man använder sig av mallen för SMARTA mål så är chansen större att man kan nå dem.

Använd SMART för att formulera mål som gör att du når dina drömmar

När du ska formulera mål som gör att du når dina drömmar kan du använda SMART-modellen. Det är en modell som ofta används för målformulering i företag och organisationen. Tanken bakom den är att konkretisera målen så mycket att de är lätta att förstå och enklare att följa upp. Jag tycker att det är en superbra modell som fungerar utmärkt även för personliga mål.

Vad är SMART

SMART står för Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsatt. Det är helt enkelt fem parametrar som alla mål ska uppfylla och en mall för hur du kan formulera mål som gör att du når dina drömmar.

Ett exempel på ett SMART mål är: Jag ska styrketräna tre gånger i veckan under perioden januari till juni.

Lästips: så tar du reda på vad din dröm är

Formulera mål så att de är specifika

Målexemplet är specifikt: jag ska styrketräna

Att man vill att ett mål ska vara specifikt är för att man ska kunna mäta effekten. Här är det att jag ska styrketräna, en annan formulering hade kunnat vara ”jag ska komma igång med träningen”, men det är snarare en vision än ett mål. Ett specifikt mål hjälper helt enkelt till att veta exakt vad det är man ska göra.

Formulera mål så att de är mätbara

Målexemplet är mätbart: jag ska styrketräna tre gånger i veckan

För att kunna följa upp ett mål behöver man kunna mäta det. Om man jämför med visionen ”jag ska komma igång med träningen” så är det inte helt enkelt att mäta det, och framför allt är det otydligt. Har jag kommit igång med träningen om jag tränar en gång? Eller två? Eller ska jag göra det regelbundet? Genom att säga att jag ska mäta träningstillfällen och att de ska vara minst tre gånger i veckan är det enkelt att mäta hur väl jag uppfyller mitt mål.

Lästips: så skriver du en att-göra-lista som gör dig mer produktiv

Formulera mål så att de är accepterade

En viktig del i att formulera ett mål är också att det är accepterat. Det är speciellt svårt i ett företag eller en organisation. Det är enkelt för en chef eller en ledning att sätta ett mål men svårare att veta om de som ska utföra arbetet accepterar målet och håller med om det. När man sätter personliga mål kan man fråga sig själv om det här är något JAG verkligen vill göra för mig själv. Jag skriver till exempel ofta upp ett mål eller en vision om att jag ska bli en person som springer regelbundet. Och det är ju en fin vision på många sätt: jag ser mig själv springa längs strandpromenader när jag är ute och reser. MEN. Jag hatar ju att springa. Så det är egentligen inget accepterat mål och då kommer jag ha svårare att uppfylla det för jag accepterar ju inte målet.

Formulera mål så att de är realistiska

För att ett mål ska kunna uppnås är det också viktigt att det är realistiskt. I en drömvärld skulle jag träna två timmar om dagen, men det kommer aldrig att hända. Alltså är det helt orealistiskt att sätta det målet. Vad som händer när man sätter ett orealistiskt mål är att det känns som att det inte är någon idé att försöka nå målet, så man jobbar inte så hårt med det som man borde. Jag brukar därför sätta ribban på en realistisk och lite lägre nivå så att jag känner att det är enkelt för mig att nå det. Sen när jag är uppe på den nivån höjer jag ribban lite. Jag tar helt enkelt konceptet med realistiska mål ett steg längre och gör det till en tvåstegsraket där jag får känna att jag når mål enkelt och snabbt. Det blir en bra egoboost som gör att jag vill kämpa lite hårdare.

Formulera mål så att de är tidssatta

Det sista steget i SMART-modellen för att formulera mål är att göra dem tidssatta. Och det hänger helt enkelt ihop med att de flesta presterar bättre om de får en (realistisk) deadline. Om jag vet att jag ska träna tre gånger i veckan under perioden januari – juni kan jag inte skjuta upp träningsstarten till mars – då har jag ju missat halva perioden.

Samma sak om målet skulle vara att spara ihop en buffert på sex månadslöner innan jag fyller. När målet är tidssatt kan jag direkt räkna ut hur lång tid det är kvar och hur mycket jag behöver spara varje månad. Annars kanske jag bara skulle skjuta det framför mig och aldrig få till den bufferten. Att ha en deadline för ett mål gör också att man vet när det är slut och när man ska utvärdera.

Använder du någons speciell teknik för att formulera mål som gör att du når dina drömmar?

4 Kommentarer

    • therese
      Författare
      maj 8, 2018 / 8:27 f m

      Tack Matilda <3

    • therese
      Författare
      maj 8, 2018 / 9:20 f m

      Tack! <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.