Så gör du en action plan för att nå dina mål

Så gör du en action plan för att nå dina mål

Jag är en riktig goalgetter som gillar att ha uppsatta mål att jobba emot. Det är till och med så att jag känner mig tom och vilsen om jag inte har ett mål eller en plan. Jag måste hela tiden veta vart jag ska och har alltid varit väldigt målmedveten. Men det räcker inte att veta vad ens mål är, det gäller också att ha en action plan för att nå dem. För, hur klyschigt det än är, ett mål utan en plan är bara en dröm. Så jag tänkte dela med mig av ett inlägg om hur man gör en action plan för att nå uppsatta mål.

Steg 1 i en action plan: se över hur du formulerar dina mål

Det första steget i hur man gör en action plan för att nå uppsatta mål är ett av de viktigaste: se över hur du formulerar dina mål. Jag har skrivit ett helt inlägg på temat att formulera sina mål på ett sätt som gör att man kan nå sina drömmar. I grund och botten handlar det om att göra dem specifika och mätbara. Att det är väldigt tydligt vad man vill uppnå och hur man vet när man har gjort det. Ett exempel kan vara ”styrketräna två gånger i veckan” istället för ”träna oftare”. Det sista är väldigt ospecifikt och svårt att veta när det är uppfyllt, medan det första är lättare att så.

Lästips: så formulerar du mål som gör att du når dina drömmar.

Steg 2 i en action plan: identifiera vilka handlingar som behövs får att nå dem

Det andra steget i hur man gör en action plan för att nå uppsatta mål är att identifiera vad som behövs för att man ska nå dem. Jag brukar börja med att ställa mig X frågor:

Behöver jag lära mig något jag inte kan eller införskaffa något för att nå målet?

Vad behöver jag göra varje år för att nå målet?

Vad behöver jag göra varje månad för att nå målet?

Vad behöver jag göra varje vecka för att nå målet?

Vad behöver jag göra varje dag för att nå målet?

När jag har svaren på de frågorna är det ganska enkelt att gå vidare till steg tre i hur man gör en action plan för att nå uppsatta mål: att planera in det och faktiskt bara göra!

Lästips: tre tips för att hantera en stressig period på jobbet.

Steg 3 i en action plan: planera in när det ska göras

Det tredje steget i hur man gör en action plan för att nå uppsatta mål handlar helt enkelt om att ta svaren på frågorna ovan och planera in dem. Alla har olika sätt för att hantera sin kalender och sin att-göra-lista, men oavsett hur man gör ska grejjerna in där! Om man skriver ned vad som ska göras när och planerar in det i sin vardag är det lättare att nå målen. Annars blir det lätt att man aldrig tar sig tid till att jobba på dem.

Jag använder Outlook både för min kalender och för min att-göra-lista. Där lägger jag in saker som återkommande uppgifter med samma intervall som jag behöver göra dem på. Till exempel så har jag som mål att gå på ett kulturevenemang per halvår, så två gånger om året påminner Outlook mig om att boka in det. Mer återkommande saker, som träning eller att blogga lägger jag in i min kalender. Då bokar jag inte upp den tiden på annat utan tar mig tid till att ägna mig åt mina mål.

Lästips: så skriver du en att-göra-lista som gör dig mer produktiv.

Bonus: glöm inte att utvärdera!

Något man absolut inte får glömma i sin action plan är att boka in tid för utvärdering, både av sina mål och planen för att nå dem. Jag utvärderar min lista med mål en gång i kvartalet (och har självklart lagt in det i Outlook så att jag blir påmind om det!) och planen för att nå dem varje månad.

Har du några bra tricks för att nå sina mål att dela med dig av?

12 Kommentarer

  1. oktober 9, 2018 / 7:22 e m

    Så intressant och kul att du delar med dig! 😀 Kramis

    • therese
      Författare
      oktober 10, 2018 / 10:13 f m

      Tack <3

    • therese
      Författare
      oktober 10, 2018 / 10:13 f m

      Tack!! Den har jag inte läst, får nog sätta upp den på min läslista 🙂

  2. oktober 9, 2018 / 8:46 e m

    Detta var verkligen tänkvärt och toppenbra inlägg! <3

    • therese
      Författare
      oktober 10, 2018 / 10:13 f m

      Tack <3

  3. oktober 9, 2018 / 9:08 e m

    Superbra inlägg! Så inspirerande 🙂

    • therese
      Författare
      oktober 10, 2018 / 10:13 f m

      Tack!

  4. oktober 9, 2018 / 9:47 e m

    Detta inlägg sparar jag i mina bokmärken! Så himla bra och inspirerande!

    • therese
      Författare
      oktober 10, 2018 / 10:14 f m

      Åh, vad kul! Och tack!

  5. oktober 10, 2018 / 5:36 f m

    Vilka härliga tips 🙂

    • therese
      Författare
      oktober 10, 2018 / 10:13 f m

      Tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.