Vad jobbar jag med, egentligen?

Vad jobbar jag med, egentligen?

Varje gång jag skriver något om mitt jobb så är ni många som tycker att det låter väldigt spännande och jag har lovat i en evighet att skriva om vad jag gör. Och idag är det äntligen dags! Så, vad är det jag egentligen jobbar med?

Jag har ganska svårt att sätta en titel på mig själv för att jag jobbar med ett brett spektra inom content marketing men jag brukar landa i content specialist.. Det är någon stans mitt emellan digital planner, distributionsspecialist, content analytiker, content strateg, webbanalytiker och SEO-specialist är där jag befinner mig idag.

Det innebär i korthet att jag, oftast, djupdyker i data från massor av olika källor för att lära känna målgrupper och vilken typ av content som får dem att konvertera på det sätt uppdragsgivaren vill. Det kan handla om allt från att skänka pengar till forskning, köpa en speciell sorts planteringsjord, teckna en försäkring eller köpa flygbiljetter med ett specifikt bolag.

Utifrån den datan ger jag rekommendationer till projektledare, account managers och kreativa team om hur nytt content borde skapas, hur det ska spridas, vilka målgrupper man ska köpa på och hur befintligt content kan förbättras. Kort och gott ser jag till att rätt målgrupp möts av rätt budskap – som de själva tycker om att ta del av – för att kunderna ska få de affärs- eller verksamhetsvinster det innebär.

En vanlig dag på jobbet

I mitt dagliga arbete så innebär det att jag spenderar en hel del tid i Google Analytics, Facebook Business Manager, Google Search Console och SEO-verktyg som Semrush eller Accuranker. All data jobbas sedan in i Exceldokument eller PowerPointpresentationer, antingen som utvärdering av ett arbete som gjorts eller som input till arbete som ska göras.

Utvärderingarna av tidigare arbete är otroligt viktiga, men just att ge insikter innan det kreativa arbetet kommer igång blir viktigare och viktigare. Fler och fler kunder vill jobba insiktsdrivet istället för åsiktsdriver, dvs att man vill basera sina kampanjer på data om målgruppen och budskap som man vet fungerar istället för att ta fram en kreativ idé som man tror fungerar.

Så en vanlig dag kan jag, förutom att hålla koll på pågående kampanjer och utvärdera tidigare arbete, djupdyka i exempelvis hur olika målgrupper söker på resor till Champagne, vad de vill läsa om och hur texten ska vara utformad eller vilka mattrender som är hetast just nu. Fruktansvärt roligt!

Min bakgrund

Jag tycker verkligen att jag har världens roligaste jobb och många andra verkar också tycka det och en vanlig fråga jag får är hur man får mitt jobb. Det finns inget enkelt svar och det finns ingen utbildning som leder exakt till det jag jobbar med. Min bakgrund är att jag har en civilekonomexamen inriktad mot strategisk marknadsföring där jag också har läst en hel del statistik och nationalekonomi. Utöver det så har jag en bakgrund som ungdomspolitiker vilket gjort att jag skrivit väldigt mycket och jobbat med kommunikation i praktiken. Det gjorde att mina första jobb var som kommunikationschef på en ungdomsorganisation, PR-konsult och copuywriter. Dessutom har jag alltid älskat att fotografera och skapa saker.

Så man kan säga att jag i grund och botten är en content creator som fått förjupad kunskap i startegi, omvärldsanalys, målgruppsanalys och strategi. Utöver det har jag ett oerhört intresse för implementering av statitsik i kreativa processer och älskar att lära mig hur SEO kan förbättras.

Så, det är ingen rak och enkel väg dit utan jag har på många sätt format min egen roll och definierat vad den ska innehålla. Genom att förstå den kreativa processen kan jag förstå vilka insikter som behövs när och komma med relevanta inspel till hela arbetsgruppen, vilket oftast är otroligt uppskattat. Det betyder också att jag kan ge konkret feedback på hur en text kan förbättras eller hur ett manus för en film borde vara, jag kan hoppa in och skriva själv och jag kan köpa annonserna.

Om man vill jobba inom sociala medier och content marketing tror jag att just det är otroligt viktigt: att förstå både det kreativa hantverker och hur distributionen och strategiarbetet fungerar. Kan man få den helheten så har man all potential att bli riktigt, riktigt duktig.

8 Kommentarer

  1. februari 18, 2020 / 1:20 e m

    Så spännande ditt jobb låter! 😍

  2. februari 18, 2020 / 8:53 e m

    vad roligt att få veta! 🙂

  3. februari 18, 2020 / 10:31 e m

    Det låter ju superroligt!!! Väldigt varierande, underbart!

  4. februari 19, 2020 / 7:41 f m

    Hoppas du får en härlig onsdag! 😍

  5. februari 19, 2020 / 9:08 f m

    Åh vad kul jobb du har!! 😀 Avis 😛

  6. februari 20, 2020 / 10:41 f m

    Låter spännande! Och så fin bild 🙂

  7. februari 25, 2020 / 6:55 e m

    Låter spännande fina du! Och så himla roligt att du trivs så med ditt jobb, det är ju det viktigaste! Att man känner att man hittat rätt och verkligen gillar det man gör och lägger ner så mycket tid på <3<3 Kram!

  8. mars 3, 2020 / 9:04 e m

    Men åh så roligt att läsa! Låter som ett riktigt spännande jobb asså, hade nog kunnat tänka mig att jobba som något sånt 😀 Har många jobbyrken på min lista nu plötsligt, panik haha!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.