fbpx

Äntligen maj!

Äntligen maj!

Äntligen är det maj och om vi har tur blir det årets första sommarmånad! Det kanske inte känns så idag när regnet öser ned ute, men det är i alla fall tjugo grader varmt och jag har kunnat plantera ut våra dahlior. Idag är också Dagen D som vi längtat efter hela vintern: det är dags att slå igång värmen på poolen. Om någon vecka kommer vi alltså äntligen kunna bada utan att få en köldchock. Jag har faktiskt badat i poolen ett par gånger redan, tagit ett kalldopp i samband med bastubad. Men det ska bli mycket härligare med en uppvärmd pool.

Pooldäcket och uteköket börjar äntligen ta form också. Våra utemöbler från Sensum/Bauhaus gör sig bra med huset och är väldigt sköna. Här ser vi fram emot att spendera många timmar i sommar.

En solig helg

En solig helg

Det blev en tuff start på februari för min del. Jag som var så pepp blev förkyld med feber och kunde knappt lämna sängen. Men i lördags, samtidigt som febern försvann, fick jag besked om att mitt Covid-test var negativt så då vågade jag lämna hemmet och ta mig till den folktomma pulkabacken med Olivia. Vi har verkligen njutit av solen den här helgen och busat massor i snön. Eller mest M eftersom jag varit helt slut i kroppen, men jag har suttit i en utefåtölj och tittat på mellan mina busattacker.

Men nu är det måndag och dags att jobba igen. Jag rivstartar veckan med möten för nya projekt. Bäst av allt är kanske att våra snickare kommer hit för att prata om vindsprojektet ikväll och på onsdag har vi tekniskt samråd med kommunen. Snart är vi alltså igång och jag är orimligt nyfiken på att se hur allt kommer att bli. Det är ju en helt annan sak att se allt i verkligheten än att se ritningar och 3D-modelleringar.

Mina mål för februari 2021

Mina mål för februari 2021

Är det någon mer än jag som är orimligt taggad på att det är februari och en helt perfekt månad? Exakt 4 veckor, 28 dagar, som börjar på en måndag? Det gör mig lite lycklig bara av att tänka på, vilket gör att februari som normalt är hemskt känns uthärdligt. För mig är det fullt fokus på fysisk hälsa även i februari, men jag ökar utmaningarna lite. Fast först en liten tillbakatitt på mina mål för januari.

Utvärdering av mål för januari 2021

1. Dricka minst 1,5L vatten om dagen.
Det har gått okej. Fram till sista veckan klarade jag det galant och drack oftast uppåt två liter. Sen fick jag en total kollaps för att jag tog ut mig för mycket mentalt (har skrivit mer om det på insta) och sista veckan blev allt svårt att hålla i. Men jag har i alla fall fått i mig 1,5L vätska om dagen, även om den del varit cola. Så halvcheck på den.

2. Yoga minst tio minuter om dagen.
Samma sak på den, galant fram till sista veckan och sen har det inte blivit någon yoga på mattan alls. MEN, yoga handlar om att känna in kroppen och jag har inte varit i form för det. Så istället har det blivit meditation, vilket ändå får räknas som en del av yoga.

3. Gå minst 10.000 steg om dagen.
Det är tråkigt att skriva men den senaste veckan har verkligen varit hemsk för mig. När man knappt tar sig ur sängen är det svårt att få ihop sina steg. Totalt har jag ändå gått 364 393 steg i januari, vilket ger ett snitt på 11 755 steg om dagen. Och eftersom det är viktigt att inte vara för hård mot sig själv så sätter vi en check på den.

Hur mår jag?

Den stora frågan, ur mitt perspektiv, är ju dock hur det här får mig att må både fysiskt och psykiskt. Och jag kan glädjande säga att jag mår bättre än på länge! Jag har gått ned 5 kilo i vikt och tagit mig från fetma till övervikt enligt flera sätt att mäta, vilket såklart känns bra. Målet är att komma till en bra, hälsosam normalvikt. Jag har mindre ont, jag sover bättre och känner mig gladare.

Jag har också ätit Low FODMAP hela månaden vilket har gjort en enorm skillnad på all magsmärta jag har upplevt i flera år. Och det är nog kanske den största förändringen.

Mina mål för februari 2021

Så, med fortsatt fokus på förbättrad fysisk hälsa eftersom man måste vara fysiskt frisk för att orka vara psykiskt sjuk, här kommer mina mål för februari 2021.

1. Minimera sockerintaget
Jag är en riktig sockerråtta och kan gärna hoppa över en måltid för att istället äta choklad och dricka cola. Särskilt nu när jag jobbar på att gå ned i vikt byter jag gärna bra kalorier med högt näringsinnehåll som faktisk mat mot en chokladkaka, och det är ju inte särskilt bra för kroppen. I ärlighetens namn skulle det inte någonsin vara bra för kroppen att äta och dricka så mycket socker som jag gör. Så nu tänkte jag försöka minimera mitt sockerintag. Och 28 dagar känns väl överkomligt ändå?

2. Skippa gluten.
Jag har som sagt ätit Low FODMAP under januari för att se om det ger effekt på mina magbesvär som är misstänkt IBS. Och det gör det, jag är mycket mindre gasig och har inga kramper i magen. Generellt fungerar allt bättre. Jag har dock fuskat vid ett par tillfällen och ätit gluten, och fått ångra mig i flera dagar efteråt. Jag blir förstoppad, får kramper och hela kroppen sväller upp. Så nu är det skärpning: gluten är helt enkelt inte en kompis till mig.

3. Kämpa mig upp senast 08.00
Jag är värdelös på att ta mig upp ur sängen på morgonen. Mina mediciner förklarar det till viss del men jag tycker också om att sova och jag tycker framför allt om att ligga och dra mig i sängen på morgonen. Men jag mår bäst när jag tar mig upp i tid så nu blir det att kämpa, kämpa, kämpa. Och försöka glömma att det startade dåligt med migrän som gjorde att jag tog medicin och sov till 10:30. Fast å andra sidan är ju det att vara sjuk, så det räknas nog inte som ett misslyckande.

En liten snittblomsodling

En liten snittblomsodling

Det är svårt att föreställa sig nu när det ligger tjockt med snö ute men här på framsidan av vårt hus ska det bli en liten snittblomsodling till sommaren. Bilderna är tagna strax efter att vi flyttade in och redan då bestämdes det att här, här ska vi odla så mycket blommor att vi kan skämma bort både oss själv och andra med svenska snittblommor i säsong.

Snittblommor och fredagsbuketter har nämligen blivit något vi köper ytterst sällan. Man tänker inte riktigt på det på samma sätt som när man köper man som inte är lokalt odlade eller i säsong men färska snittblommor är enorma klimatbovar. Antingen odlas de i enorma, energislukande, upppvärmda växthus eller så flygs de över halva världen. Allt för att vi ”måste” ha dahlior, pioner och rosor året om. Och inte är det bättre med svenska tulpaner i januari (jag erkänner, jag har en bukett framför mig just ny) – de växthusen slukar så enorma mängder energi att det är bättre att flyga hit rosor från Israel och Kenya.

Jag kan i alla fall inte köpa blommor med gott samvete särskilt ofta och eftersom jag älskar färska snittblommor blir det istället att odla egna. Så idag har jag suttit och planerat bäddar och beställt frön, i väntan på att våra tulpaner ska kika upp. Det är några hundra planterade i krukor och rabatter så i vår ser jag fram emot att kunna plocka, och kanske sälja någon enstaka, bukett med frilandsodlade tulpaner. Tulpaner som fått växa i sin egen takt med så låg klimatpåverkan som möjligt och som är av mycket roligare sorter än de man kan köpa hos floristen.

Och eftersom jag är jag har jag spenderat vintern med att sluka all information jag kunnat hitta om att odla snittblommor. Jag har skrivit ned det mesta och börja omvandla till blogginlägg på en helt egen sajt, som om du också är sugen på att odla snittblommor – oavsett om det är på liten skala i en pallkrage eller i ett stort blomsterland – så rekommenderar jag att kika in på snittblomsodling.se. Det finns inte jättemycket information där än men jag har skrivit ett inlägg om hur man kommer igång med att odla snittblommor och börjat fylla på med inlägg om specifika blommor och andra tips i rysande fart.

Ny plats för matbordet

Ny plats för matbordet

När vi flyttade in i huset ställde vi våra möbler på samma sätt som de gamla ägarna hade sina, och som arkitekten ritat. Men redan när vi skrev på papperna så kände jag att det var tråkigt att matbordet stod vid öppna spisen istället för soffan eftersom jag gärna hänger vid brasan och läser böcker eller bara myser. Och efter att ha känt likadant i två månader efter att ha flyttat in så bestämde jag mig för att byta plats på allt så att soffan står vid öppna spisen och matbordet i den lilla utbyggnaden.

Och vi är så nöjda! Dels för att det är supermysigt att kunna sitta vid brasan och dels för att det känns så mycket större nu. Huset är öppet rakt igenom från kortsida till kortsida så att man ser från entrén rakt igenom köket och hela huset, och det kändes väldigt korridorsaktigt när matbordet förlängde den linjen. Nu bryter soffgruppen av på ett bra sätt och skapar med luft. Så skönt! Och helt plöstligt blev jag jättepepp på att få klart vårt vardagsrum.

Steg ett blir att få hit en elektriker så att vi kan få lampor över matbordet. Just nu har vi inte en enda taklampa i hela vardagsrummet och det blir lite väl mörkt. Om ni vill se fler bilder hemifrån oss får ni gärna kika in på @villa_raby på Instagram. Snart blir det dessutom fullt med renoveringsbilder där. Jag längtar så galet mycket efter att få ordning på ovanvåningen!