Så vet du om du har rätt till ersättning för försenat flyg

Så vet du om du har rätt till ersättning för försenat flyg

I mars var jag och min sambo i New York för att (trodde vi) njuta av våren och äta god mat. Kvällen innan hade vi packat och var redo att ge oss iväg till Arlanda strax innan lunch när vi fick mardrömssmset: ert flyg är inställt. Nu löste det sig ganska bra och en minut senare fick vi reda på att vi blev ombokade till en flight med mellanlandning i Oslo. Förutom att vi behövde vara på Arlanda vid 06 istället för 10 blev det bara bra för oss: vi var i New York två timmar tidigare än planerat och hann njuta lite extra. Men jag är som jag är och hade stenkoll på att man har lagstadgad rätt till ersättning för försenat flyg, om det blir inställt eller om man blir ombokad och behöver vara på flygplatsen mer än en timme tidigare än planerat.

Ofta behöver du bråka lite extra för att få din ersättning för försenat flyg

Så jag förberedde papper och hade med mig en blankett om det till flygplatsen. Vi fick dock bråka lite för att få lämna in den eftersom ingen visste vad de skulle göra med den, men enligt lag får man lämna blanketten vid incheckning, gate eller customer service. Tack vare EU har man många rättigheter om ens flyg blir ändrat och du kan hitta alla här och använda kalkylatorn för att räkna ut din ersättning. Men det är inte alltid som flygbolagen har koll på vad som gäller. SAS försökte först att inte ge oss ersättning på grund av “extremt väder”. Deras orsak måste dock vara juridiskt giltig och eftersom man lyfte och landade andra flighter på samma flygplatser ungefär samtidigt menade jag att det inte kunde gälla som anledning. Därför bad jag att en överordnad skulle göra bedömningen och det visade sig att jag hade rätt. För oss innebar det att vi fick 600€ i ersättning, vilket är mer än vad vi betalade för biljetterna. Det är 6000 kronor som vi kan använda till andra resor. Så det lönar sig att ha koll på vilka regler som gäller för ersättning för försenat flyg eller om du blir ombokad.

När gäller reglerna?

Reglerna gäller för alla som flyger från en flygplats inom EU eller från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz. Ett par exempel är:

  • Du flyger från Arlanda, Bromma, Västerås eller Skavsta med vilket flygbolag som helst.
  • Du flyger från Thailand eller USA till Arlanda, Bromma, Västerås eller Skavsta med ett flygbolag som är registrerat i EU, till exempel SAS.

Det är viktigt att veta att reglerna inte gäller när du reser gratis eller med en rabatt som inte är tillgänglig för allmänheten. Däremot gäller reglerna när man reser med bonusprogram, till exempel SAS Eurobonus och har betalat resan med poäng.

Vilka rättigheter gäller vid försenat flyg

Om du uppfyller kraven för rättigheter inom EU-lagstiftningen har du många rättigheter som kan vara bra att känna till. Till exempel:

  • Om förseningen är på minst två timmar ska flygbolaget alltid informera dig om vilka rättigheter du har. Informationen ska delas ut på plats, du ska alltså inte behöva söka upp den själv.
  • Om förseningen är på minst två timmar ska flygbolaget se till att du får ringa två gratis samtal eller skicka två meddelanden, till exempel för att ordna med hotell och flygtransfer.
  • Bjuda på gratis mat och dryck i förhållande till väntetiden när:
  • Om ditt flyg blir försenat till nästa dag ska flygbolaget stå för gratis hotell samt transport till och från flygplatsen.
  • Om ditt flyg blir mer än 5 timmar försenat till slutdestinationen ska flygbolaget erbjuda ombokning eller återbetalning av biljetten.
  • Om flyget är försenat med minst tre timmar har du rätt till minst 250€ i ersättning
  • Om du bokas om till en flygning som gör att du måste befinna dig på flygplatsen mer än en timme innan planerat har du rätt till 50% av ersättningen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *